bubbles-zomer2022.reismee.nl

Ardeche 2

13 juli 2022, woensdag:Sinds het vorige verslag zijn de temperaturen gestegen, overdag ver in dertig graden, in de nacht rond de twintig; eigenlijk te warm voor ons en zeker te warm om achter de computer te gaan zitten. We Vanwege die warmte besloten we zondag 3 juli om het frissere Valgorge te bezoeken. De route erheen is een vrij smalle kronkelweg langs een rivierbedding, een rustige , mooie route. Valgorge is een klein dorpje, er was toevallig een lokale producten markt. Er stonden ong. 6 stalletjes met lokale producten langs de hoofdstraat en op het pleintje voor de enige bar in het dorpje was het gezellig druk. De lokale gitarist zorgde voor muziek. Zag er heel gezellig uit en we vonden nog net een plaatsje op het terras. Het was lunchtijd en het barretje verkocht een “charcuterie” plankje en een kaas plankje. Wij hebben een heerlijk “charcuterie”plankje met stokbrood als lunch genomen. Om 14.00 sloot het barretje voor de siesta.

Op maandag 4 juli hadden we met vrienden een plekje op het campingterras gereserveerd voor het diner, maar een fikse onweersbui zorgde voor verkoeling en dat we binnen moesten eten. Gelukkig stak er de volgende dag een fikse wind op, goed voor de was en om de temperatuur draaglijk te houden.

Er wonen hier heel veel merels, vinken en bonte vliegenvangers. Ze vliegen allemaal druk rond en je ziet ze regelmatig voorbij komen met een wormpje in de snavel. Een merel schrok en liet in zijn vlucht een prachtige grote rups vallen, een rups van de grootste nachtpauwoog van Europa. Het beestje leek onbeschadigd en we hebben hem een plekje in een struik bezorgd. We hebben zoals elk jaar hier overburen met bijna permanent blaffende hondjes, heel vervelend. De eigenaren snappen het probleem niet, en de camping lost het niet op. Dit jaar bleken de ook een blaffende papegaai meegebracht te hebben. Heeft het beest vast van die hondjes geleerd.

Donderdag 7 juli Largentiere bezocht, een leuk oud dorp on de heuvels, meet heel veel oude gebouwen, smalle straatjes en een kasteel. Veel leegstand, ook hier. Het was er heel erg rustig. Op een terras bij een hele vriendelijke dame wat gedronken. Het was een heel oud cafeetje met een zeer authentiek betegeld turks toilet.

9 juli werd Thieu 70, dat is gevierd met een diner in een restaurant. Een gitarist speelde voor de aanwezige jarigen happy birthday aan het tafeltje van de jarige((er waren meer jarigen). Een leuke surprise.

Inmiddels zijn we geland in Changy, kleine mooie gemeente camping net ten zuiden van Beaune.

De camping was in de avond in rep en roer, de brandweer verscheen en enkele kampeerders moesten verhuizen; er stond een reuze den op omvallen. Een paniekerige nederlandse dame kwam vertellen dat zij haar tent moest verplaatsen omdat een “weduweboom”op omvallen stond omdat hij vanbinnen rot was. De boom is netjes omgezaagd en de volgende dag helemaal opgeruimd. Rust weergekeerd.

Changy is een aardig dorpje en onze vrienden met de boot liggen in een volgend dorpje.

We hebben een fietstocht langs het kanaal central gemaakt en wat aanliggende dorpjes bezocht. In Remigny zijn een paar mooie oude gebouwen en een Wasplaats uit de 19e eeuw. Vervolgens naar Santenay, het dorpje is wat groter, heeft een mooi plein met een fontein. We wilden graag wat drinken bij het enige terras wat open was, maar dat werd geweigerd: lunchtijd, dus een diner en anders niets. Wij en een Duits fietsend stel vonden dat niet zo klantvriendelijk. Santenay ligt aan een heel drukke fiets route, een zogenaamde “Voie Verte”, beetje jammer dat men dan zo star acteert. Vanavond nog een diner en een drankje met de bootvrienden en dan met nog 1 tussenstop terug naar huis.

Godelive

Ja wat moet je anders als papegaai! ??

Paul

Hey Martine en Thieu,
Thieu, nog van harte gefeliciteerd met je 7 de kroonjaar, Wel super dat je dan gelijk toegezongen word in het restaurant.
Weer leuk om te lezen , en zo zie je toch weer wel heel veel kleine bijzonderheden onderweg .
A la prochaine, et bon retour., maar denk dat het hier komende weel ook erg warm word.
Salut