bubbles-zomer2022.reismee.nl

Op weg in Frankrijk

Hallo en welkom!

Woensdag 15 juni 2022: Gisteren zijn we vertrokken naar Frankrijk. De caravan was in 2019 voor het laatst voor een vakantie gebruikt, door de coronaperikelen bleef ie tot voor kort in de stalling. Het inpakken was weer even wennen: waar moet alles ook al weer opgeborgen. Het is natuurlijk goed gekomen en na een reis zonder oponthoud zijn we aangekomen op de gemeente camping in Soissons, noord Frankrijk. Onderweg wilde een van de opzetspiegels eraf vallen, beetje vervelend, maar inmiddels dat probleempje opgelost. Nog weinig gasten op de camping en de meesten zijn vanochtend weer doorgereisd, vandaag best veel nieuwe overnachters gekomen. Onze overburen zijn een Engels stel met veel reisplannen, zij is tachtig en gaat graag op cruise, haar vriend is 83 en reist liever per camper door Europa. Ze zijn nu samen in Frankrijk en gaan later dit jaar op cruise naar Canada en Amerika.

Op de camping komen regelmatig konijntjes voorbij, vanmorgen zaten er 3 jonge konijntjes in de speeltuin.

Net als in Nederland is het hier stralend warm weer, vanmorgen zijn we naar de kleding- en groentenmarkt geweest. Het was er gezellig druk, maar in de overdekte markt waren weinig stalletjes in gebruik. De kathedraal wordt gerenoveerd en staat aan de zij- en achterkant in de steigers. Deze keer terug gefietst langs de rivier, het pad loopt achter de camping door en komt dan uit bij een kleine sluis. Soms komt er een klein binnenvaartschip voorbij. Vanuit de sluis kun je dan weer naar de weg waaraan de camping ligt.

Voor de boodschappen kwamen we terecht bij een tamelijk oude Lidl, erg rommelig ingedeeld. Vervolgens voor de overige boodschappen naar een andere supermarkt, daar was het nog lastiger je spullen bij elkaar te krijgen; die supermarkt was gewoon open, maar werd wel verbouwd. Ze verplaatsten daar compleet gevulde schappen naar een ander deel van de winkel, tussen het winkelend publiek door.

Vanavond uit gaan eten in de stad, het was niet druk en het eten was best lekker, alleen de frietjes waren wat slap. Het koelt vanavond maar langzaam af.

Donderdag 16 juni:Vandaag deels tolweg, deel route national gereden. Ong. 250 km afgelegd naar Chatillon-Coligny. Een klein dorp aan canal de Briare en de rivier de Loing.

Onderweg erg veel velden met graansoorten, uit gebloeide koolzaad, maisvelden, bloeiende aardappelen en hier en daar zonnebloemen. Er werd al volop gerst geoogst. De overige graansoorten moeten nog even rijpen en de zonnebloemen zijn nog niet toe aan bloeien.

Op de A5, Straatsburg-Parijs reden heel erg veel Duitsers, er was zelfs een kleine file bij het tolstation.

Het beheer van de gemeentecamping in Chatillon waar we nu staan is uitbesteed aan een organisatie. Er is geen receptie en je betaalt aan een automaat met een kaartje van die organisatie. In het zomerseizoen is het sanitair open en is er warm water, en ook wordt er schoon gemaakt. Buiten het hoogseizoen is er alleen elektra beschikbaar. De camping ligt op een eiland, bereikbaar via een smalle brug. Het is een mooie plek met genoeg schaduw en dicht bij het dorp.

We gaan hier vrienden ontmoeten die met een boot onderweg zijn. Op dit moment liggen ze nog in een naburig dorp, in het gemeentehaventje bij de camping is pas morgen een ligplek beschikbaar.

Minpunt is wel de graandrogerij aan de andere kant van het kanaal. Erg veel geluidshinder van dit bedrijf tot vanavond 19.00. Daarna stopte alle geluid en nu horen we alleen nog kikkers.

Vanavond de houtskool bbq maar weer eens aangestoken, officieel mag op geen enkele door deze organisatie beheerde campings of camperplaatsen een houtskoolbbq gebruikt worden, maar we zijn even ongehoorzaam. Binnen 10 minuten stond een van de fransen op deze camping bij ons om te vertellen dat die BBQ niet mocht en of e de app niet hadden, nee die hebben we niet. Houtskool BBQ mocht volgens de man niet van de politie. oooh, jammer, morgen beter, en hij verdween weer.

Wij vinden het leuk dat je mee reist, laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Groetjes,

Martine, Thieu en Bubbles

Paul

Hey Martine en Thieu
Een mooie vakantie daar in dat douce france, met mooie foto's en dito verhalen.
Zie er naar uit. Succes en veel reisgroetjes

Nellie

Knap dat jullie telkens weer nieuwe plaatsen aan doen

Hilde

Tjeu was maandag ineens vertrokken. Een hele fijne vakantie.
Hier Floor met Natan. Gezellig dus.

Bart

Leuke reportage en foto's.
We wensen jullie een heerlijke vakantie.

Wim,

Bedankt, ik probeer jullie te volgen met de goede verhalen, de volgende weken vanuit Engeland en Ierland. Fijne en veilige vakantie.