bubbles-zomer2022.reismee.nl

Chatillon-Coligny en Nevers

Vrijdag 17 juni 2022: Vanmorgen zijn we naar de weekmarkt in het dorpje gelopen, een kleine maar gevarieerde markt in de straatjes. Niet te druk ook, maar wel gezellig. Midden in een van de straatjes is een bar met een terrasje. We kregen de wijn in een champagneglaasje.

Voor elven gingen Harriet en Pierre al voor anker in het haventje. Ze zijn later in de middag een borrel komen halen. Wij hebben schaduw van de bomen, hun boot ligt in de volle zon en het is ruim dertig graden, zelfs in de schaduw.

De graandrogerij werkt op volle toeren, vanaf ong. 11 uur tot 19.00 is er veel geluid, soms even onderbroken. Vanaf 8 uur in de morgen storten trekkers grote wagens graan. Tegen het eind van de dag lag er een enorme berg graan voor het gebouw. ’s-Avonds hoorden we alleen gekwaak van kikkers.

Chatillon-Coligny heeft 2 restaurants, in een ervan zijn we met zijn vieren gaan eten. Het was er niet druk. Het restaurant heeft een beperkt keuzemenu, bij elk gang zijn er 2 keuzes. Het eten was erg lekker en er is een best gezellig tegen zon beschermd terras.

Zaterdag 18 juni 2022. We hebben een toer door het dorpje gemaakt, er is een kasteel dat alleen bezocht kan worden door groepen op afspraak. Er is een mooie klokkentoren en wat mooie oude huizen. Een kleine eenvoudige, goed onderhouden kerk is er ook. Er is wel heel veel leegstand in de keurige straatjes. Het was vandaag bijna 40 graden, eigenlijk te warm om te bewegen. Tegen vijven stond er een Belg met een caravan aan de poort, hij dacht dat deze plek nog een gewone gemeentecamping was. We hebben hem het adres van een reguliere camping 25 km verderop gegeven, want de man had om ons onbekende reden geen flauw idee hoe een andere camping te vinden. We zijn later op de avond nog een afscheidsborrel gaan drinken op de boot. Morgen varen Harriet en Pierre verder en gaan wij naar Nevers. Rond middernacht was het nog ruim 26 graden. Overal hangen en zitten hele kleine spinnetjes, maakt niet uit waar je loopt, je loopt al snel door een draadje met spin. Heel vervelend.

Zondag 19 juni 2022:Ondanks de warmte toch kunnen slapen vannacht. Het was al weer vroeg warm en zonnig. Na de lunch zijn we naar de stadscamping in Nevers gereden. De camping ligt aan de Loire aan de overkant van de stad. Wij arriveerden rond half drie en kregen een keurige plek in de schaduw. De camping liep snel vol en voor vijven waren alle plekken bezet. De camping heeft ook een heel groot tentenveld bij de rivier, daar stonden veel fietsers met tentjes. Het was weer ruim 35 graden in de schaduw, te warm om te bewegen. We hebben de BBq opgestart en toen we wilden gaan eten, viel er opeens uit het niets een kleine onweersbui. De bui duurde geen vijf minuten en bracht ook geen verkoeling.

Maandag 20 juni 2022:Tegen de morgen vielen er een paar buien en vanmorgen was het een stuk frisser dan de vorige dagen. In Nevers ligt Bernadette Soubirou begraven, het meisje dat in Lourdes een verschijning van Maria had. Bernadette ligt in een glazen kistje in een kloosterkapel en die kan uiteraard bezocht worden. Souvenirs zijn er ook te koop. In de kapel mogen geen foto’s gemaakt worden. Er waren weinig mensen die de kapel met Bernadette bezochten, de meesten waren zigeuners. Door een park zijn we naar het centrum van Nevers gefietst. Nevers heeft een klein maar mooi oud centrum met een paar hele mooie oude gebouwen uit de 14e/15e eeuw. Ook is er een kathedraal, die staat op dit moment in de steigers. Ergens op een plein werden we door een Française aangesproken, ze vertelde gelijk enthousiast de hele geschiedenis van de kathedraal, die in de oorlog verwoest was door de Engelsen en weer herbouwd was. De camping staat nu helemaal vol met mensen met een kano. Mogelijk is er een kano evenement hier op de Loire, al stroomt er maar weinig water door de rivier. We zijn gaan eten op een goed gevuld terras op een gezellig plein. Onze Franse buren zeggen dat het vannacht om 3 uur gaat onweren, vandaag waaide er wel een stevige wind. Morgen willen we verder naar het zuiden reizen, dus we hebben nu maar alles opgeruimd.