bubbles-zomer2022.reismee.nl

via Feurs naar Ruoms

Dinsdag 21 juni 2022:Gisteravond wilde ik op internet nog even naar het weerbericht voor de nacht kijken, onze buurman voorspelde immers onweer. Wifi op campings in Frankrijk is soms een lastig iets, zo ook in Nevers. Wifi in de buurt van de receptie en dan blijkbaar alleen tijdens kantooruren.

Trekkers reden om 23.00 uur in volle vaart voorbij de camping op weg naar huis, de kar vol geladen met hooi en stro, ook die wilden blijkbaar voor de bui thuis zijn. Het onweer is inderdaad gekomen, vanaf 2 uur heeft het een tijd lang gebliksemd, gerommeld en geregend. Veel regen is er echter niet gevallen bleek vanmorgen.

We zijn ruim 200 km naar het zuiden gereden, naar Feurs. Ruim 35 graden onderweg, de auto had het er maar moeilijk mee berg op, we hebben een tijd lang de airco uitgezet omdat de motor het anders te warm kreeg. Onderweg bleek het lang niet overal geregend te hebben de laatste tijd, er werden op veel plekken gewassen beregend, er was een veld waarop de maisplanten goeddeels verdroogd waren en op veel plekken waren hele stukken ingezaaide velden gewoon leeg, zaaigoed niet ontkiemd door droogte. De Zonnebloemen op de akkers zijn ook aanwezig, soms nog heel klein, soms al duidelijk in de knop. Op een veld bloeien zelfs al 2 zonnebloemen.

Onderweg wilden we graag ergens een broodje en koffie kopen, maar dat bleek niet mogelijk. Er waren 2 grote wegrestaurants langs de route national. Allereerst was het betaald parkeren voor alles wat groter was dan een gewone personenauto, het eerste uur parkeren bleek dan wel gratis. De restaurants serveerden wel drank in een soort bar, maar serveerden alleen complete warme maaltijden, van koffie met een belegd broodje was geen sprake. Uiteindelijk bij een enorme carrefour supermarkt in de koffiehoek toch een lekker broodje met koffie kunnen kopen.

In Feurs staan we op de gemeentecamping, een aardig terrein met weinig schaduw, heel oud sanitair met veel achterstallig onderhoud, niet onbelangrijk: wel schoon. Het heeft er lang niet geregend want het gras is helemaal verdord. Er staan veel vaste bewoners, ook 2 zigeunergezinnen. De Zigeuners hebben hun caravan en tenten overspannen met een soort grote klamboe. Ook de wasmachines in de aanhanger ontbreken niet bij deze gezinnen. We hadden ons nog maar net geïnstalleerd toen het begon te onweren. Het heeft bijna heel de avond geonweerd en er is veel regen gevallen.

Woensdag 22 juni 2022:Vannacht nog wat regen gehad, maar geen onweer meer en vanmorgen scheen de zon en liep de temperatuur weer snel op. We hebben het centrum van Feurs bezocht, een heel klein centrum, maar met best veel winkeltes, veel bakkers en relatief veel terrasjes die om 11.00 allemaal al gasten hadden. De kerk heeft een hele mooie toren, heeft een paar hele mooie glas in lood ramen maar is binnen erg sober. Er stond ergens een grijs doosje geparkeerd; het bleek een elektrisch autootje van Citroën te zijn. We hebben wat gedronken op een van de terrasjes en zijn toen terug gefietst naar de camping. Tegen enen kwam er meer bewolking en al snel begon het te onweren. Gelukkig bleef de regen nog even weg. Bubbles is erg bang voor onweer en ging er vandoor, gelukkig was ze snel weer gevonden. Na drie-en zetten zowel het onweer als de regen door en kelderde de temperatuur. Pas na 20.00 stopte de regen en werd het buiten weer lichter. Er zijn 3 fietsers met tentjes gearriveerd, ook de hond is erbij, als ie moe wordt kan de hond in het karretje achter 1 van de fietsen.

Zaterdag 25 juni 2022:De nacht van woensdag op donderdag is heel erg veel regen gevallen in Feurs, we hebben wel droog kunnen vertrekken naar Ruoms. Onderweg alleen wat donkere wolken gezien. In Ruoms konden we de voormalige municipal niet vinden, na een ritje door het centrum hebben we de zoektocht maar gestaakt, achteraf hadden we het goede straatje wel gevonden, maar omdat er geen bordje naar de camping verwees vertrouwden we het niet, we staan nu op een erg grote nederlandse camping 5 km verderop. In Ruoms blijkt een 3 daags festival plaats te vinden, dus erg druk overal. Donderdagavond gegeten in het campingrestaurant; een eenvoudig menu, maar wel lekker. Vrijdagmorgen al vroeg een enorme onweersbui, heel de camping stond blank. We hadden geluk, nog net een stukje droog gebleven. Rond de middag verscheen de zon en schoot de temperatuur omhoog. In de namiddag per fiets naar Ruoms, 5 km over de “via Ardeche” een fietspad over een vroegere spoorlijn. Het is er best druk in het centrum en veel wegen zijn tijdelijk afgesloten of tijdelijk een-richtingverkeer. Heel veel beveiligers en politie op de been. Alles vanwege het 3 daags muziek festival. Vannacht was er erg harde muziek tot half drie. Schijnt vanaf het festival terrein te komen. Vandaag de was gedaan, die was met hulp van zon en wind snel droog. Vanmiddag een stukje "via ardeche" fietsroute gefietst. We kwamen voorbij een groot landhuis waar voorbereidingen werden getroffen voor een buiten trouwerij. De lavendel bloeit en het is er erg druk met vlinders en grote kevers. Er wordt voor vannacht en morgen regen en onweer voorspeld, op veel plekken worden spanbanden en extra scheerlijnen gezet. Inmiddels al op 3 plekken door "iets" gestoken. Gelukkig werkt azaron goed.

Godelive

2 dagen niet zo goed geslapen zeker met het slechte weer en lawaai.