bubbles-zomer2022.reismee.nl

Ardeche 2

13 juli 2022, woensdag:Sinds het vorige verslag zijn de temperaturen gestegen, overdag ver in dertig graden, in de nacht rond de twintig; eigenlijk te warm voor ons en zeker te warm om achter de computer te gaan zitten. We Vanwege die warmte besloten we zondag 3 juli om het frissere Valgorge te bezoeken. De route erheen is een vrij smalle kronkelweg langs een rivierbedding, een rustige , mooie route. Valgorge is een klein dorpje, er was toevallig een lokale producten markt. Er stonden ong. 6 stalletjes met lokale producten langs de hoofdstraat en op het pleintje voor de enige bar in het dorpje was het gezellig druk. De lokale gitarist zorgde voor muziek. Zag er heel gezellig uit en we vonden nog net een plaatsje op het terras. Het was lunchtijd en het barretje verkocht een “charcuterie” plankje en een kaas plankje. Wij hebben een heerlijk “charcuterie”plankje met stokbrood als lunch genomen. Om 14.00 sloot het barretje voor de siesta.

Op maandag 4 juli hadden we met vrienden een plekje op het campingterras gereserveerd voor het diner, maar een fikse onweersbui zorgde voor verkoeling en dat we binnen moesten eten. Gelukkig stak er de volgende dag een fikse wind op, goed voor de was en om de temperatuur draaglijk te houden.

Er wonen hier heel veel merels, vinken en bonte vliegenvangers. Ze vliegen allemaal druk rond en je ziet ze regelmatig voorbij komen met een wormpje in de snavel. Een merel schrok en liet in zijn vlucht een prachtige grote rups vallen, een rups van de grootste nachtpauwoog van Europa. Het beestje leek onbeschadigd en we hebben hem een plekje in een struik bezorgd. We hebben zoals elk jaar hier overburen met bijna permanent blaffende hondjes, heel vervelend. De eigenaren snappen het probleem niet, en de camping lost het niet op. Dit jaar bleken de ook een blaffende papegaai meegebracht te hebben. Heeft het beest vast van die hondjes geleerd.

Donderdag 7 juli Largentiere bezocht, een leuk oud dorp on de heuvels, meet heel veel oude gebouwen, smalle straatjes en een kasteel. Veel leegstand, ook hier. Het was er heel erg rustig. Op een terras bij een hele vriendelijke dame wat gedronken. Het was een heel oud cafeetje met een zeer authentiek betegeld turks toilet.

9 juli werd Thieu 70, dat is gevierd met een diner in een restaurant. Een gitarist speelde voor de aanwezige jarigen happy birthday aan het tafeltje van de jarige((er waren meer jarigen). Een leuke surprise.

Inmiddels zijn we geland in Changy, kleine mooie gemeente camping net ten zuiden van Beaune.

De camping was in de avond in rep en roer, de brandweer verscheen en enkele kampeerders moesten verhuizen; er stond een reuze den op omvallen. Een paniekerige nederlandse dame kwam vertellen dat zij haar tent moest verplaatsen omdat een “weduweboom”op omvallen stond omdat hij vanbinnen rot was. De boom is netjes omgezaagd en de volgende dag helemaal opgeruimd. Rust weergekeerd.

Changy is een aardig dorpje en onze vrienden met de boot liggen in een volgend dorpje.

We hebben een fietstocht langs het kanaal central gemaakt en wat aanliggende dorpjes bezocht. In Remigny zijn een paar mooie oude gebouwen en een Wasplaats uit de 19e eeuw. Vervolgens naar Santenay, het dorpje is wat groter, heeft een mooi plein met een fontein. We wilden graag wat drinken bij het enige terras wat open was, maar dat werd geweigerd: lunchtijd, dus een diner en anders niets. Wij en een Duits fietsend stel vonden dat niet zo klantvriendelijk. Santenay ligt aan een heel drukke fiets route, een zogenaamde “Voie Verte”, beetje jammer dat men dan zo star acteert. Vanavond nog een diner en een drankje met de bootvrienden en dan met nog 1 tussenstop terug naar huis.

Ardeche

Zaterdag 2 juli 2022:Inmiddels 1 week later; we hebben met de auto het dorpje Sampzon bezocht, het hoogteverschil was dermate groot dat een bezoek per fiets niet verstandig leek. Wij vonden een heel oud kerkje dat nu als woning dienst doet, vervolgens toch per fiets het pad naar St. Alban Auriolles, eerst een keienpad, toen een modderpad, daarna een bospad en toen stonden we aan de rivier. Je kon een bootje bellen en dan kwam iemand je de rivier overzetten. We zijn maar teruggefietst naar de camping. Een enorme onweersbui kwam ook nog voorbij, In Sampzon ligt een leuk restaurant met regionale gerechten en vriendelijk personeel. Helaas was het hoofdgerecht niet helemaal onze smaak, maar we hadden wel voldoende gegeten. We zijn op dinsdag 28 juni verhuisd naar camping Arleblanc in Rosieres. Daar bleek opeens iets mis met een kabeltje en werkte de elektra niet. Elektra in deze temperaturen erg belangrijk om onze koelkast te laten functioneren. Uiteindelijk met wat geknutsel opgelost en de volgende dag een nieuw kabeltje gekocht. Op de camping staan al heel wat oude bekenden, die allemaal weer naar huis gaan als het hoogseizoen begint. Verder is het er nog erg rustig.

Op woensdag zijn we naar de markt in Joyeuse geweest. Voor de tijd van het jaar al heel erg druk bezocht vonden wij. We hebben een tijd op het terras gezeten, leuk om mensen te kijken, er is ook live muziek, en er waren zelfs al wat hippies aanwezig. De zonnebloemen langs de weg hebben het moeilijk door de droogte, maar bloeien wel. Diner op het terras van het campingrestaurant genoten, een beperkte menukaart, maar de kok kookt dit jaar beter dan vorig jaar.

Donderdag en vrijdag waren wat bewolkte dagen, er is ook een onweersbui voorbij gekomen, maar veel water is er niet gevallen. We hebben wat boodschappen gedaan en zijn teruggereden via Montréal, een piepklein oud dorpje met een kasteel. Het kasteel is in 1998 door een particulier gerestaureerd en het is open ter bezichtiging. 7 euro pp. vonden wij wat veel, dus we zijn niet binnen geweest. Het kasteel is tevens chambre d’hote en feestlocatie op afspraak. Elke zomer zijn er een soort middeleeuwse spelen bij het kasteel, daar wordt veel reclame voor gemaakt.

Er zitten heel erg veel vinken en merels op deze camping, er kwam een egeltje voorbij en een mol had het zo druk met iets opgraven dat hij zich niet liet afleiden door filmend publiek( de buurvrouw en ik).

We zijn naar het stuwmeer in Villefort gereden, een leuke rit over een erg bochtige weg. Villefort is een klein oud dorpje met veel hele oude slecht onderhouden huizen en een paar terrasjes. Aan het stuwmeer is een klein restaurantje waar je met zicht op het meer wat kunt eten en/of drinken.

via Feurs naar Ruoms

Dinsdag 21 juni 2022:Gisteravond wilde ik op internet nog even naar het weerbericht voor de nacht kijken, onze buurman voorspelde immers onweer. Wifi op campings in Frankrijk is soms een lastig iets, zo ook in Nevers. Wifi in de buurt van de receptie en dan blijkbaar alleen tijdens kantooruren.

Trekkers reden om 23.00 uur in volle vaart voorbij de camping op weg naar huis, de kar vol geladen met hooi en stro, ook die wilden blijkbaar voor de bui thuis zijn. Het onweer is inderdaad gekomen, vanaf 2 uur heeft het een tijd lang gebliksemd, gerommeld en geregend. Veel regen is er echter niet gevallen bleek vanmorgen.

We zijn ruim 200 km naar het zuiden gereden, naar Feurs. Ruim 35 graden onderweg, de auto had het er maar moeilijk mee berg op, we hebben een tijd lang de airco uitgezet omdat de motor het anders te warm kreeg. Onderweg bleek het lang niet overal geregend te hebben de laatste tijd, er werden op veel plekken gewassen beregend, er was een veld waarop de maisplanten goeddeels verdroogd waren en op veel plekken waren hele stukken ingezaaide velden gewoon leeg, zaaigoed niet ontkiemd door droogte. De Zonnebloemen op de akkers zijn ook aanwezig, soms nog heel klein, soms al duidelijk in de knop. Op een veld bloeien zelfs al 2 zonnebloemen.

Onderweg wilden we graag ergens een broodje en koffie kopen, maar dat bleek niet mogelijk. Er waren 2 grote wegrestaurants langs de route national. Allereerst was het betaald parkeren voor alles wat groter was dan een gewone personenauto, het eerste uur parkeren bleek dan wel gratis. De restaurants serveerden wel drank in een soort bar, maar serveerden alleen complete warme maaltijden, van koffie met een belegd broodje was geen sprake. Uiteindelijk bij een enorme carrefour supermarkt in de koffiehoek toch een lekker broodje met koffie kunnen kopen.

In Feurs staan we op de gemeentecamping, een aardig terrein met weinig schaduw, heel oud sanitair met veel achterstallig onderhoud, niet onbelangrijk: wel schoon. Het heeft er lang niet geregend want het gras is helemaal verdord. Er staan veel vaste bewoners, ook 2 zigeunergezinnen. De Zigeuners hebben hun caravan en tenten overspannen met een soort grote klamboe. Ook de wasmachines in de aanhanger ontbreken niet bij deze gezinnen. We hadden ons nog maar net geïnstalleerd toen het begon te onweren. Het heeft bijna heel de avond geonweerd en er is veel regen gevallen.

Woensdag 22 juni 2022:Vannacht nog wat regen gehad, maar geen onweer meer en vanmorgen scheen de zon en liep de temperatuur weer snel op. We hebben het centrum van Feurs bezocht, een heel klein centrum, maar met best veel winkeltes, veel bakkers en relatief veel terrasjes die om 11.00 allemaal al gasten hadden. De kerk heeft een hele mooie toren, heeft een paar hele mooie glas in lood ramen maar is binnen erg sober. Er stond ergens een grijs doosje geparkeerd; het bleek een elektrisch autootje van Citroën te zijn. We hebben wat gedronken op een van de terrasjes en zijn toen terug gefietst naar de camping. Tegen enen kwam er meer bewolking en al snel begon het te onweren. Gelukkig bleef de regen nog even weg. Bubbles is erg bang voor onweer en ging er vandoor, gelukkig was ze snel weer gevonden. Na drie-en zetten zowel het onweer als de regen door en kelderde de temperatuur. Pas na 20.00 stopte de regen en werd het buiten weer lichter. Er zijn 3 fietsers met tentjes gearriveerd, ook de hond is erbij, als ie moe wordt kan de hond in het karretje achter 1 van de fietsen.

Zaterdag 25 juni 2022:De nacht van woensdag op donderdag is heel erg veel regen gevallen in Feurs, we hebben wel droog kunnen vertrekken naar Ruoms. Onderweg alleen wat donkere wolken gezien. In Ruoms konden we de voormalige municipal niet vinden, na een ritje door het centrum hebben we de zoektocht maar gestaakt, achteraf hadden we het goede straatje wel gevonden, maar omdat er geen bordje naar de camping verwees vertrouwden we het niet, we staan nu op een erg grote nederlandse camping 5 km verderop. In Ruoms blijkt een 3 daags festival plaats te vinden, dus erg druk overal. Donderdagavond gegeten in het campingrestaurant; een eenvoudig menu, maar wel lekker. Vrijdagmorgen al vroeg een enorme onweersbui, heel de camping stond blank. We hadden geluk, nog net een stukje droog gebleven. Rond de middag verscheen de zon en schoot de temperatuur omhoog. In de namiddag per fiets naar Ruoms, 5 km over de “via Ardeche” een fietspad over een vroegere spoorlijn. Het is er best druk in het centrum en veel wegen zijn tijdelijk afgesloten of tijdelijk een-richtingverkeer. Heel veel beveiligers en politie op de been. Alles vanwege het 3 daags muziek festival. Vannacht was er erg harde muziek tot half drie. Schijnt vanaf het festival terrein te komen. Vandaag de was gedaan, die was met hulp van zon en wind snel droog. Vanmiddag een stukje "via ardeche" fietsroute gefietst. We kwamen voorbij een groot landhuis waar voorbereidingen werden getroffen voor een buiten trouwerij. De lavendel bloeit en het is er erg druk met vlinders en grote kevers. Er wordt voor vannacht en morgen regen en onweer voorspeld, op veel plekken worden spanbanden en extra scheerlijnen gezet. Inmiddels al op 3 plekken door "iets" gestoken. Gelukkig werkt azaron goed.

Chatillon-Coligny en Nevers

Vrijdag 17 juni 2022: Vanmorgen zijn we naar de weekmarkt in het dorpje gelopen, een kleine maar gevarieerde markt in de straatjes. Niet te druk ook, maar wel gezellig. Midden in een van de straatjes is een bar met een terrasje. We kregen de wijn in een champagneglaasje.

Voor elven gingen Harriet en Pierre al voor anker in het haventje. Ze zijn later in de middag een borrel komen halen. Wij hebben schaduw van de bomen, hun boot ligt in de volle zon en het is ruim dertig graden, zelfs in de schaduw.

De graandrogerij werkt op volle toeren, vanaf ong. 11 uur tot 19.00 is er veel geluid, soms even onderbroken. Vanaf 8 uur in de morgen storten trekkers grote wagens graan. Tegen het eind van de dag lag er een enorme berg graan voor het gebouw. ’s-Avonds hoorden we alleen gekwaak van kikkers.

Chatillon-Coligny heeft 2 restaurants, in een ervan zijn we met zijn vieren gaan eten. Het was er niet druk. Het restaurant heeft een beperkt keuzemenu, bij elk gang zijn er 2 keuzes. Het eten was erg lekker en er is een best gezellig tegen zon beschermd terras.

Zaterdag 18 juni 2022. We hebben een toer door het dorpje gemaakt, er is een kasteel dat alleen bezocht kan worden door groepen op afspraak. Er is een mooie klokkentoren en wat mooie oude huizen. Een kleine eenvoudige, goed onderhouden kerk is er ook. Er is wel heel veel leegstand in de keurige straatjes. Het was vandaag bijna 40 graden, eigenlijk te warm om te bewegen. Tegen vijven stond er een Belg met een caravan aan de poort, hij dacht dat deze plek nog een gewone gemeentecamping was. We hebben hem het adres van een reguliere camping 25 km verderop gegeven, want de man had om ons onbekende reden geen flauw idee hoe een andere camping te vinden. We zijn later op de avond nog een afscheidsborrel gaan drinken op de boot. Morgen varen Harriet en Pierre verder en gaan wij naar Nevers. Rond middernacht was het nog ruim 26 graden. Overal hangen en zitten hele kleine spinnetjes, maakt niet uit waar je loopt, je loopt al snel door een draadje met spin. Heel vervelend.

Zondag 19 juni 2022:Ondanks de warmte toch kunnen slapen vannacht. Het was al weer vroeg warm en zonnig. Na de lunch zijn we naar de stadscamping in Nevers gereden. De camping ligt aan de Loire aan de overkant van de stad. Wij arriveerden rond half drie en kregen een keurige plek in de schaduw. De camping liep snel vol en voor vijven waren alle plekken bezet. De camping heeft ook een heel groot tentenveld bij de rivier, daar stonden veel fietsers met tentjes. Het was weer ruim 35 graden in de schaduw, te warm om te bewegen. We hebben de BBq opgestart en toen we wilden gaan eten, viel er opeens uit het niets een kleine onweersbui. De bui duurde geen vijf minuten en bracht ook geen verkoeling.

Maandag 20 juni 2022:Tegen de morgen vielen er een paar buien en vanmorgen was het een stuk frisser dan de vorige dagen. In Nevers ligt Bernadette Soubirou begraven, het meisje dat in Lourdes een verschijning van Maria had. Bernadette ligt in een glazen kistje in een kloosterkapel en die kan uiteraard bezocht worden. Souvenirs zijn er ook te koop. In de kapel mogen geen foto’s gemaakt worden. Er waren weinig mensen die de kapel met Bernadette bezochten, de meesten waren zigeuners. Door een park zijn we naar het centrum van Nevers gefietst. Nevers heeft een klein maar mooi oud centrum met een paar hele mooie oude gebouwen uit de 14e/15e eeuw. Ook is er een kathedraal, die staat op dit moment in de steigers. Ergens op een plein werden we door een Française aangesproken, ze vertelde gelijk enthousiast de hele geschiedenis van de kathedraal, die in de oorlog verwoest was door de Engelsen en weer herbouwd was. De camping staat nu helemaal vol met mensen met een kano. Mogelijk is er een kano evenement hier op de Loire, al stroomt er maar weinig water door de rivier. We zijn gaan eten op een goed gevuld terras op een gezellig plein. Onze Franse buren zeggen dat het vannacht om 3 uur gaat onweren, vandaag waaide er wel een stevige wind. Morgen willen we verder naar het zuiden reizen, dus we hebben nu maar alles opgeruimd.

Op weg in Frankrijk

Hallo en welkom!

Woensdag 15 juni 2022: Gisteren zijn we vertrokken naar Frankrijk. De caravan was in 2019 voor het laatst voor een vakantie gebruikt, door de coronaperikelen bleef ie tot voor kort in de stalling. Het inpakken was weer even wennen: waar moet alles ook al weer opgeborgen. Het is natuurlijk goed gekomen en na een reis zonder oponthoud zijn we aangekomen op de gemeente camping in Soissons, noord Frankrijk. Onderweg wilde een van de opzetspiegels eraf vallen, beetje vervelend, maar inmiddels dat probleempje opgelost. Nog weinig gasten op de camping en de meesten zijn vanochtend weer doorgereisd, vandaag best veel nieuwe overnachters gekomen. Onze overburen zijn een Engels stel met veel reisplannen, zij is tachtig en gaat graag op cruise, haar vriend is 83 en reist liever per camper door Europa. Ze zijn nu samen in Frankrijk en gaan later dit jaar op cruise naar Canada en Amerika.

Op de camping komen regelmatig konijntjes voorbij, vanmorgen zaten er 3 jonge konijntjes in de speeltuin.

Net als in Nederland is het hier stralend warm weer, vanmorgen zijn we naar de kleding- en groentenmarkt geweest. Het was er gezellig druk, maar in de overdekte markt waren weinig stalletjes in gebruik. De kathedraal wordt gerenoveerd en staat aan de zij- en achterkant in de steigers. Deze keer terug gefietst langs de rivier, het pad loopt achter de camping door en komt dan uit bij een kleine sluis. Soms komt er een klein binnenvaartschip voorbij. Vanuit de sluis kun je dan weer naar de weg waaraan de camping ligt.

Voor de boodschappen kwamen we terecht bij een tamelijk oude Lidl, erg rommelig ingedeeld. Vervolgens voor de overige boodschappen naar een andere supermarkt, daar was het nog lastiger je spullen bij elkaar te krijgen; die supermarkt was gewoon open, maar werd wel verbouwd. Ze verplaatsten daar compleet gevulde schappen naar een ander deel van de winkel, tussen het winkelend publiek door.

Vanavond uit gaan eten in de stad, het was niet druk en het eten was best lekker, alleen de frietjes waren wat slap. Het koelt vanavond maar langzaam af.

Donderdag 16 juni:Vandaag deels tolweg, deel route national gereden. Ong. 250 km afgelegd naar Chatillon-Coligny. Een klein dorp aan canal de Briare en de rivier de Loing.

Onderweg erg veel velden met graansoorten, uit gebloeide koolzaad, maisvelden, bloeiende aardappelen en hier en daar zonnebloemen. Er werd al volop gerst geoogst. De overige graansoorten moeten nog even rijpen en de zonnebloemen zijn nog niet toe aan bloeien.

Op de A5, Straatsburg-Parijs reden heel erg veel Duitsers, er was zelfs een kleine file bij het tolstation.

Het beheer van de gemeentecamping in Chatillon waar we nu staan is uitbesteed aan een organisatie. Er is geen receptie en je betaalt aan een automaat met een kaartje van die organisatie. In het zomerseizoen is het sanitair open en is er warm water, en ook wordt er schoon gemaakt. Buiten het hoogseizoen is er alleen elektra beschikbaar. De camping ligt op een eiland, bereikbaar via een smalle brug. Het is een mooie plek met genoeg schaduw en dicht bij het dorp.

We gaan hier vrienden ontmoeten die met een boot onderweg zijn. Op dit moment liggen ze nog in een naburig dorp, in het gemeentehaventje bij de camping is pas morgen een ligplek beschikbaar.

Minpunt is wel de graandrogerij aan de andere kant van het kanaal. Erg veel geluidshinder van dit bedrijf tot vanavond 19.00. Daarna stopte alle geluid en nu horen we alleen nog kikkers.

Vanavond de houtskool bbq maar weer eens aangestoken, officieel mag op geen enkele door deze organisatie beheerde campings of camperplaatsen een houtskoolbbq gebruikt worden, maar we zijn even ongehoorzaam. Binnen 10 minuten stond een van de fransen op deze camping bij ons om te vertellen dat die BBQ niet mocht en of e de app niet hadden, nee die hebben we niet. Houtskool BBQ mocht volgens de man niet van de politie. oooh, jammer, morgen beter, en hij verdween weer.

Wij vinden het leuk dat je mee reist, laat gerust af en toe eens een berichtje achter!